Fotografování pro web

Stalo se Vám že jste chtěli své webové stránky, svůj blog, nebo publikovaný článek doplnit o vhodné fotografie? Často lze vhodné fotografie najít za celkem příznivou cenu ve fotobankách, ale co když žádná z nabízených fotografií nevyhovuje, nebo chcete doplnit blog o fotografie z dovolené? Pak Vám nezbyde, než vzít do ruky fotoaparát. Tento člának Vám snad pomůže k tomu, aby vaše fotografie byly pro návštěvníky stránek zajímavé.

Cannon EOS1000dFotografování se stalo nezbytnou součástí tvorby internetových stránek, článků na blozích a internetových prezentací obecně. Na pořízení kvalitních fotografií nemusíte být profesionální fotograf, ani nemusíte vlastnit drahé vybavení. Osobně dávám přednost digitální zrcadlovce, ale dostatečně kvalitní fotografie pro internetové stránky se dají za určitých podmínek pořídit téměř s jakýmkoli fotoaparátem. V případě fotografie určené pro internetovou prezentaci je daleko důležitější cit a kompozice než technické vybavení. Při vlastním fotografování je pak důležité uvědomit si, pro jaký účel bude fotografie použita. Zcela jiné požadavky jsou na uměleckou fotografii, jiné na fotografii technickou či reportážní.

Přestože lidé kteří chtějí vytvořit internetové stránky obvykle mají k dispozici fotografie, které by na nich chtěli uvést, snímky často neodpovídají účelu ke kterému mají být použity. Je třeba pamatovat na to, že fotografie pro internetové stránky by měla být především informativní a svým obsahem předat adresátu (v tomto případě návštěvníku stránek) určité sdělení. V tomto se fotografie pro internetové stránky v mnohém podobá reportážní fotografii, s tím rozdílem, že sdělení může být (a často také bývá) čistě emocionální. Toto sdělení by pak mělo být jednoduché a jednoznačené, Jak toho dosáhnou ?

Už při pořizování fotografie je třeba si uvědomit, že bude s největší pravděpodobností dále upravována v grafickém editoru za účelem jejího efektivního využití (retuše, maskování, změna barevného tónu apod.). Aby jste mohli s fotografií lépe pracovat, je dobré (pokud je to možné) používat co nejjednodušší pozadí. Dále je důležité vyhnout se přepalům a podpalům (podpaly nejsou tak tragické). Pokud to váš fotoaparát umožňuje dodržte nastavení:

  • foťte do RAWu, nebo zvolte co nejkvalitnější JPEG (nejnižší kompresi) - informace které neuložite na paměťovou kartu při focení v editoru nevytvoříte
  • nefoťte černobíle a nepoužívejte barevné a grafické efekty ve fotoaparátu - opět platí, že barvy které nebudou na snímku při jeho uložení ztratíte navždy, většina grafických editorů má navíc kvalitnější převod do černobílé fotografie a bohatší výběr barevných a grafických efektů, budete také moci zkoušet různé efekty.

Častou chybou také bývá, že fotografie obsahuje příliš mnoho detailů. Fotografie na stránkách jsou obvykle menšího formátu kde drobné detaily snadno zaniknou a z jednoduchého sdělení se stává změť nejrůznějších drobností. Myslete na to, že běžný čtenář článku (blogu) se nebude na ilustrační snímek dívat dlouhé minuty a kochat se detaily. Většinou na snímek jen krátce pohlédne. A z tohoto krátkého pohledu by si měl odnést především emoční poselství. Pokud bude čtvrt minuty studovat snímek, aby zjistil, že to šedivé chlupaté na tom šedivém chlupatém, je váš nový domácí mazlíček na starém koberci, asi to v něm vyvolá spíše emoce které nechcete. Proto už při focení myslete na to jak velká bude výsledná fotografie a co všechno na ní bude. A nějaké tipy:

  • vhodně využívejte hloubku ostrosti k oddělení pozadí od fotografovaného objektu
  • využívejte kontrast popředí a pozadí - foťte objek z různých pozic s různým pozadím, je-li to třeba přidejte v editoru na saturaci barev (s tím ale opatrně)
  • jděte blíž - např. zvažte jestli je nutné aby byla na snímku celá postava a zda by nestačil jen portrét, snažte se aby to co chcete prezentovat bylo to první čeho si návštěvník všimne
  • maximálně dva objekty na snímek - doplňte k článku raději více menších fotografií jednotlivých objektů než méně větších s mnoha objekty. Pozor, kompaktní skupinku osob nebo objekty které k sobě patří berte jako jeden objekt (například na blogu o svatbě by asi nebylo vhodné oddělovat ženicha od nevěsty :-)), ale při větších skupinách přeci jen zvažte rozdělení.

A na závěr ještě jedno takové základní doporučení. Pokud fotografiujete pro své osobní stránky. Ať už využijete výše zmíněné rady nebo ne, pamatujte, že fotografie doprovází Váš článek, volte tedy fotografie které se líbím především Vám.