Objektiv Canon EF 50 mm / 1.8 STM

Již delší dobu jsem uvažoval o pořízení světelného objektivu pro focení portrétů. Jako majiteli zrcadlovek zn. Cannon mi v nabídce tohoto výrobce neunikl objektiv 50mm/1,8 II, který za cenu necelých 3 tisíc podle mnohých recenzí podává skvělé výkony. Od koupi mě však odrazloval pomalý a podle recenzí nepříliš přesný AF (což u světelného objektivu vnímám jako relativně velký problém), také pětilamelová clona s nepříliš pěkným bokehem a plastový bajonet ve mě nevzbuzovaly příliš důvěry (i když plastový bajonet objektivu Canon 18-55mm / 3.5-5.6 STM mi zatím problémy nepůsobí, také jej ale moc nepoužívám). Počítal jsem tedy s tím, že objektiv si jednou pořídím, ale nijak jsem nespěchal (zvláště když se začaly objevovat informace, že Canon připaruje jeho nástupce). Mezitím jsem si pořídil makroobjektiv Tamron SP 60mm/2 Macro s tím, že jej budu využívat i jako portrétní objektiv. K focení portrétů jsem ho sice příliš nevyužil (z počátku jsem měl problémy s jeho autofocusem, blíže popsané v článku o mikronastevení AF) a později jsem se k portrétům už nedostal. Tamron ale zatím odvádí dobrou práci zvláště v produktové a makro fotografii. Nyní tedy už k objektivu Canon 50mm / 1.8 STM (na obrázku vpravo).

V květnu 2015 Canon představil novou generaci nejlevnějšího objektivu 50mm (tedy kategorie které se často přezdívá "nifty-fifty" doslovně přeloženo "šikovná padesátka") a nový objektiv má na to, aby se takovou "šikovnou padesátkou" skutečně stal. Canon EF 50mm f/1.8 STM má oproti předchůdci (označeného římskou dvojkou) kovový bajonet, nové STM ostření a sedmilamelovou clonu. tedy k mé radosti Canon odstranil přesně ty nedostatky, které mne (a jistě nejen mne), od koupi jeho předchůdce odrazovaly. Co se optiky týká, tam Canon zůstal u osvědčené konstrukce (proč ne, když se osvědčila) jen provedení je nyní z kvalitnějších plastů a čočky dostaly nové Super Spectra provrchy (mají zlepšít jeho optické vlastnosti, zejména v protisvětle). Co se papírové ostrosti objektivu týče, sami můžete porovnat MTF diagramy obou objektivů (zdroj www.canon.usa.com). Zdá se, že rozdíly v objektivech jsou především mechanického rázu, protože ostrost nového objektivu je sice ve středu snímku při cloně f/8 o pověstný vlásek lepší, ale jinak to nevypadá na nějaké výrazné změny.

Přesnější popis MTF grafů od Canonu si může přečíst v článku na serveru www.learn.canon.usa.com. Pro základní orientaci však stačí vědět, že na vodorovné ose je vzdálenost měření od středu čipu (v mm) a na svislé relativní ostrost (relativně k čemu asi tuší jen Canon :-) ). Silné čáry představují měření pro rozlišení zkušeního vzorce 10 linek na mm a slabé pro 30 linek na mm. Černé linky jsou naměřeny při plně otevřené clonu (podle typu objektivu, zde tedy při cloně f/1.8), modré pak pro referenční clonu (u Cnonu zpravidla f/8). Plné čáry na grafu ukazují radiální ostrost (tedy pro linky rovnoběžné s úhlopříčkou) a přerušované pak s linkami kolmými na úhlopříčku. Grafy měření jsou vypracovány pro fullframe zrcdlovky, pro majitele APS-C zrcadlovek platí, že cokoli je dále než cca 15mm od středu čipu je nemusí zajímat (v grafu tedy části křivek napravo od hodnoty 15 na vodrovné ose).

Podle recenzí a testů má mít nový objektiv také o něco menší soudkovitost (zkreslení rovných linií), vinětaci (ztmavení rohů), chromatickou aberaci a lepší bokeh. Kdo si, podobně jako já, rád prohlíží výsledky labortorních testů toho odkazuji na web www.photozone.de a to zejména na výsledky testů pro objektivy Canon 50mm/1.8 II a Canon 50mm/1.8 STM.

Na první pohled

Přesto že je nový objektiv o něco málo dražší než původní model, za cenu cca 3,5 tisíce jsem se dlouho nerozmýšlel a objektiv koupil. Protože nemůžu a ani nechci konkurovat laboratorním testům, podělím se s vámi o své první subjektivní dojmy z uvedeného objektivu. Pozdějiaž s ním budu mít více zkušenosti, snad přidám i další článek. Objektiv se dodává (alespoň u mého to tak bylo) v papírové krabici a kromě návodu a plastového obalu obsahuje pouze objektiv s přední a zadní krytkou. Sluneční clonu (typ ES-68) nebo váček na objektiv (typ LP-1014) si, jak je u Canonu zvykem, budete muset dokoupit zvlášť. Objektiv je sice plastový, ale v ruce působí poměrně solidním dojmem. Neobsahuje žádné ovládací prvky, ukazatele nebo ozdoby či nápisy, kromě prstence ostření a přepínače automatického a manuálního ostření. Díky tomu sice působí trochu nudným dojmem, ale kvůli tomu ho přeci nekupujeme.

Jak ostří

Na ostření jsem byl hodně zvědavý. Jak napovídá i jeho název STM, objektiv ostří pomocí krokového motorku. Canon na svých stránkách přímo uvádí "Během fotografování je takřka neslyšné zaostřování STM velice rychlé". Bohužel v tomto ohledu nemůžu souhlasit. Ne že by ostřil nějak zvlášť pomalu, ale blesk to také není a co se hluku týká o nějaké "nesylšnosti" se rozhodně uvažovat nedá. Aby jste mi rozuměli, objektiv není vyloženě hlučný, ale na opravdu tiché ostření raději zapomeňte, ostření je prostě slyšet. Manuální ostření objektivu navíc není řešeno mechanickým převodem, ale elektronicky se převádí pohyb ostřícího prstence na krokový motorek. To má za následek že "mauální" ostření funguje pouze při zapnutém fotoaparátu a také to, že ani manuální ostření se neobejde bez zvuku ostřícího motorku. Po automatickém zaostření lze následně manuálně "doodstřovat". Pokud porovnám rychlost a hluk AF se setovým objektivem 18-55mm / 3.5-5,6 STM není nová padesátka zdaleka tak rychlá ani tak tichá. Co se přesnosti ostření týká, zde novému objektivu nemůžu zatím nic vytknout, ostří přesně (alespoň zatím jsem si nevšiml žádného problému). Pro běžné fotografování je ostření u nového objektivu dostatečně rychlé i když žádnou díru do světa sportovní fotografie s ním asi neuděláte. Hluk a rychlost lze pravděpodobně přičíst na vrub zastaralé optické konstrukci objektivu, použité čočky ani jejich rozvržení asi není nevhodnější pro rychlé a tiché ostření. Pokud tedy budete chtít používat objektiv pro natáčení videa, podle mého názoru objektiv ostří přesně a dostatečně rychle i plynule (testovaáno s Canonem 70D) a pokud se zaostřený objekt nepřibližuje nebo nevzdaluje příliš rychle (odhadem tak do rychlosti 0.5 m/s) je ostření kupodivu i velmi tiché. Jakmile ale objektiv nasadí větší rychlost uslyšíte to.

Jak fotí

Protože jsem zatím udělal jen pár zkušebních snímků, je na nějaké kompletní hodnocení příliš brzy. Po prvních snímcích se mi ale zdá, že objektiv kreslí pěkně. Vezmeme-li v úvahu jeho cenu, pak si dovolím dokonce říct že skvěle. Ostatně to můžete posoudit sami. Na úvod jsem ho trochu potrápil náročnou scénou. Jako portrétní objektiv si bude muset poradit s kresbou tmavých detailů na světlém pozadí a proto jsem jej otestoval na knotu svíčky. Výsledky můžete vidět na následujících snímcích. Snímky jsou pořízeny fotoaparátem Canon 70D ze stativu, manuálně zaostřené (z důvodu eliminace případné nepřesnosti AF). Clonu jsem postuně nastavil na hodnoty f/1.8, f/2.8, f/4 a f/8, výsledné snímky jsou převedeny do nejkvalitnějšího JPEGu bez korekcí. Jednotlivé ukázky jsou vždy výřezem ze středu snímku (pro portrétní objektiv neshledávám okrajovou ostrost příliš důležitou).

Jak je vidět při maximální světelnosti f/1.8 trpí objektiv řadou nectností, ostrost pokulhává a i další optické vady se zde projevují (zejména na rozhraní mezi knotem a světlým pozadím). Přicloněním na f/2.8 se už ostrost zlepší a i okraj knotu už vypadá lépe. Na cloně f/4 pak už je ostrost výborná a další vady už budeme hledat jen obtížně (jedná se spíše o náznaky ve spodní části knotu) na cloně f/8 je ostrost ještě o pověstný chloupek lepší a optické vady už prostě nanajdete. Je třeba upozrnit, že objektiv byl zaostřen na horní konec knotu a u vysokých světleností je spodní část knotu již mimo hloubku ostrosti. Podrobněji se problematice hlobky ostrosti věnuji v článku Mikronastavení AF a kčemu je dobré. Jen pro orientaci o jak velký výřez z fotografie se jedná zde máte celou testovací fotografii a sice pro clonu 2.8 což je podle mého subjektivního názoru clona u které se již dá mluvit o použitelné fotografii.

Zajímavost: Věděli jste že označení clony f/1.8 v podstatě znamená že půměr otevřené clony je ohnisková vzdálenost objektivu dělená číslem 1.8? Pro tento objektiv to tedy znamená, že otvor clony má cca 28 mm (50mm/1.8).
Rád bych upozornil, že pořízené snímky jsou jen malé výřezy ze středu snímku a proto nevypovídají nic o kresbě na okrajích snímků. Focená scéna je také záměrně pro objektiv velice náročná (vybraná tak aby co nejvíce prověřila kvalitu kresby objektivu), při skutečném fotografování dosauje objektiv lepších výsledků.

Koupit nebo nekoupit

Sám už mám objektiv doma, takže se pokusím tuhle otázku zodpovědět pro ty, kteří zvažují jeho koupi. Canon EF 50mm / 1.8 STM je objektiv s kvalitní optikou a vysokou světelností za rozumné peníze. Přestože s ním pochopitelně můžete fotit cokoli výhody výborné kresby ve střední části snímku a malou hlobku ostrosti využijete především při focení portrétů (zejména na APS-C čipu, kde velmi dobře plní funkci portrétní "osmdesátky"). Jedná se tedy o výborný doplněk k setovému objektivu, kde vám nejen umožní postoupit o třídu výše v kvalitě pořízených snímků, ale nabídne nižší hlbku ostrosti a umožní fotografovat i za horšího osvětlení. Pro porovnání uvedu ještě dva snimky. Oba jsou foceny s ohniskem f/5,6 a za stejných světelných podmínek. Pprvní je focen již zmiňovaným "setovým" objektivem Canon 18-55 mm / 3.5-5.6 STM (který sám má také dobrou kresbu) a druhý je nafocen novým objektivem Canon 50 mm / 1.8 STM.

Na těchto snímcích můžete vidět rozdíl v ostrosti nápisu, v podání textury látky i v zobrazení textury prachu na horní části reproduktoru. A přestože i použitý "setový" objektiv je kvalitní objektiv, je vidět, že nová padesátka posouvá kvalitu snímku ještě o kus dále. Pokud k tomu navíc připočtete skutečnost že na ohnisku 50 mm má setový objektiv maximální světelnost f/5.6, zatímco u nové padesátky můžete jít až na f/1.8 (pokud ovšem světelnosti obětujete kvalitu fotografie). Použitelnou kvalitu získáte cca od f/2,8, což ovšem na objektiv za 3,5 tis. Kč, není vůbec není špatné. Zdá se mi tedy že se jedná o dobrou volbu pro každého kdo to myslí s fotografováním protrétů trochu vážněji a má omezený rozpočet. S uplatněním v jiných oblastech fotografie je to trochu složitější. Fa FF přístorji se dá s úspěchem použít jako základní objektiv s dobrou kresbou a relativně vysokou světelností, nicméně pořizovat na FF objektiv v této cenové kategorii mi přijde trochu zvláštní. Na APS-C zrcadlovce odpovídá ohnicková vzdálenost po přepočtu 80mm objektivu což je ideální pro fotografování portrétů, ale jako základní objektiv je přeci jen trochu delší a hodí se spíše pro fotografie "z odstupu".

Samozřejmě, existují kvalitnější objektivy např. Canon 50mm/1.2L USM, ale za ten dáte přibližně 10x tolik. Pokud ovšem na něj máte, určitě nezvažujete koupi této "nifty-fifty". Nezapomeňte ovšem, že dobrého fotografa z Vás koneckonců neudělá profesionální objektiv. Ten spolu s fotoaparátem jsou pouze fotografovým nástrojem a objektiv Canon EF 50mm/1.8 STM je podle mne nástrojem kvalitním (i když možná ne zrovna špičkovým).

Pozn.: Sám trochu řeším zařazení tohoto objektivu, protože v mé výbavě tak trochu konkuruje Tamronu SP 60mm/2 Macro. Tamron má sice přeci jen ostřejší kresbu, zejména u vyšších světelností (také by měl mít, když stojí 3x tolik :-)), je ale také větší a těžší. Novým Canonem 50mm STM sice také nevyfotím portrét mravence, ale zase je snažší ho přibalit do brašny, takže si své místo určitě také najde.

 

Doplnění:

Na serveru www.the-digital-picture.com vyšla poměrně obsáhlá recenze na objektiv Canon 50mm/1.8 STM, autor si dal dost práce s testováním a otestoval snad všechny parametry, které by vás mohly zajímat, pokud tedy zvažujete koupi tohoto objektivu rozhodně doporučuji se s článkem seznámit.