Canon 70D či 7D Mark II, toť otázka

Přestože se nepovažuji za odborníka v oblasti fotografické techniky, přesto mi nemohlo (jako majiteli zrcadlovky Canon) uniknout představení nového modelu zrcadlovky Canon s označením 7D Mark II. K předestavení došlo na veletrhu Photokina v polovině záři 2014 v Kolíně nad Rýnem, kde jsem však smozřejmě nebyl a proto informace čerpám především z internetu. Představení tohoto modelu přišlo, shodou okolností, v době kdy se zamýšlím nad koupí nového těla fotoaparátu. Mé rozhodnutí zakoupit Canon 70D tím pochopitelně dostalo pořádnou ránu a já znovu přehodnocuji. Protože možná nejsem sám kdo stojí před podobnou volbou, možná vám mé úvahy pomohou. Údaje se kterými zde pracuji jsem získal z internetu a pokud budu moci, budu se snažit uvádět i jejich zdroje.

Nejprve tedy Canon 70D

Po uvedení Canonu 70D v září 2013 jsem tomuto modelu nevěnoval zvláštní pozornost, neboť jsem v té době ještě nenarazil na omezení a problémy (nikoli fatální, ale celkem otravné), před které mne postavil můj Canon 650D. (těmto problémům příležitostně věnuji samostatný článek). Začátkem léta 2014 jsem tedy začal hledat vhodného nástupce jasným favoritem se stal model 70D. Celkem obsáhlou recenzi najdete na Dpreview, pokud jako já nejste příliš zdatní angličtináři, doporučuji čtivou recenzi Ondřeje Neffa. Dúvodů pro které jsem se pro něj rozhodl bylo hned několik.

  • 19 křížových AF (ostřících) bodů - občas fotím rychle se pohybující objekty (ptáci, letadla a pod.), jakkoli 9 bodů (Canon 650D) většinou postačuje, občas se objekt dostane mimo tyto body a zaostření selhává, 19 bodů rozhodně pokryje plochu záběru lépe. Základní představení AF najdete např. na tomto videu.
    Dodatek: na internetu se lze dočíst o chybě ostření při použití vysoce světelných objektivů, jelikož jsem již vlastníkem Canonu 70D (a chybu jsem nezaznamenal) věnuji se k tomuto problému v samostatném článku Canon 70D a chyba ostření
  • výběr zón (skupin) AF bodů - výběr jen určité skupiny bodů pro ostření se opět hodí mimo jiné při fotografování letadel a ptáků při nízkém letu, kdy se spodní ostřící body mohou dostat na bližší předměty ležící na zemi (650D sice výběr ostřících skupin po instalati Magic Lantern také zvládne, přesto se ale jedná o neoriginální firmware)
  • mikronastavení AF - na Canonu 650D jsem si sice nechal back/front focus seřídit ve firmě AWH, nicméně při používání více různých objektivů (nejen značky Canon) se občas rovina zaostření nenachází přesně tam kde by měla být (což je nepříjemné zejména při focení pro komerční účely)
  • závěrka s rychlostí do 1/8000 s a sériové snímání rychlosít 7fps - oproti 1/4000 a 5fps u 650D je to znatelný posun, slibuji si od něj lepší výsledky v akčních záběrech, kde také buffer na 16 snímků RAW oproti 8 u 650D snižuje možnost že mi nějaký záběr uteče.
  • pentaprismatický (hranolový) hledáček s 98% pokrytím a zvětšním 0.95x - při běžném focení mi stačí i zrcadlový hledáček u 650D s 95% pokrytím a zvětšením 0.85x, přesto doufám, že lepší hledáček mi umožní přesnější manuální ostření skrz hledáček (občas se mu asi nevyhneme nikdo).
  • rychlý fázový AF v živém náhledu a výklopný dotykový displej - vlastně největší trhák modelu 70D, pro mne spíše šikovný doplněk při fotografování z obtížných úhlů, model 650D má již první generaci fázového ostření na čipu, ale rychlost ostření je problematická, zvláště bez STM objektivu, takže i zde očekávám určité zlepšení.
  • odolnost proti vodě a prachu - utěsnění těla opět sníží moje obavy při focení za nepříznivého počasi, nedělám si velké iluze co se kvality utěsnění týká (přeci jen 70D není profi model), ale rozhodně lepší než nic.
  • robustnější konstrukce a větší rozměry - s tím souvisí lepší ergonomie, u 650D který má relativně malé tělo občas nechtěně aktivuji některou z funkcí (uvažoval jsem kvůli tomu i o pořízení batery gripu), snad to u 70D bude lepší.

další užitečné funkce jako vestavěnou WiFi (možnost focení pomocí mobilu), elektronický horizont, trojnásobný elektronický ZOOM videa bez ztráty kvality, vylepšené průběžné ostření a další video funkce, synchronizace blesku do 1/250 s (oproti 1/200 u 650D), větší výdrž baterie pro 920 snímků (440 snímků u 650D) a další užitečné vlastnosti považuji za třešničky na dortu, ovšem nebyly hlavními důvody pro upgrade. Byl jsem tedy rozhodnut pro Canon 70D a najenou ... .

Když přijde 7D Mark II

Po uvedení 7D Mark II jsem začal pochybovat o svém rozhodnutí, tnto model totiž nabízí z mého pohledu velmi užitečná vylepšení oproti modelu 70D. Obsáhlou recenzi oět najdete na serveru Dpreview.

  • AF s 65 křížovými body a mnoha nastaveními - 65 křížových bodů určitě poskytuje kvalitnější ostření než 19 bodů u 70D, ostření středového bodu funguje od -3 EV (oproti -0.5 EV u 70D) a má zvýšenou přesnost ostření na svislé i vodorovné line (oproti 70D kde výrobce uvádí zvýšenou přesnost pouze pro svislé linie, více se tomu věnuji v článku Canon 70D a chyba ostření), u ostření lze nastavovat mnoho parametrů a přizpůsobit si ho tak vlastním potřebám (70D sice umožňuje také některá nastavení, ale 7D nabízí rozhodně více), navíc pro sledování objektu využívá i 150.000px RGB+IR senzor pro měření expozice.
  • kontinuální snímání 10 fps - 10 snímků za sekundu (můžete shlédnout na ukázkovém videu) v kombinaci s výše uvedeným 65 bodovým AF je opravdu palba, navíc buffer pojme až 31 RAW souborů (proti 16 u 70D je to opět znatelný pokrok)
  • lepší závěrka - testována na 200.000 cyklů na rozdíl o 100.000 cykly u 70D, také nabízí tichý režim, který je skutečně tichý (podle jednoho videa, jehož adresu bohužel už nemohu najít je rozdíl skutečně velký).
  • pentaprismatický hledáček se 100% pokrytím a zvětšením 1x - opět o krok blíže ke správnému manuálnímu ostření, zvláště když lze vyměnit i matnici (70D má matnici pevnou)
  • opět o kus robustnější a větší tělo - tedy lepší ergonomie a to je pro mě dost důležitý parametr, určitě také odolnost proti prachu a vodě bude na vyšší úrovni.
  • více zobrazených informací v optickém hledáčku - asi nemá smysl vysvětlovat proč je dobré mít v hledáčku možnost kontrolovat co nejvíce potřebných informací

další výhody oproti 70D jsou pak vestavněná GPS (naopak WiFi modul chybí), vylepšený senzor (zmíním ještě později), dva procesory DIGIC 6 (oproti jednomu DIGIC 5+), dva sloty pro paměťové karty (SDXC i CF), měření expozice 252 zón se zohledněním IR (infračerveného) spektra. Přesnější popis najdete například v článku Kena Rockwella, porovnání základních parametrů 7D Mark II a 70D pak můžete najít na stránkách TheNewCamera.

Co tedy vybrat

Jak uznáte Canon 7D Mark II je již model, který stojí za úvahu, nicméně i proti němu mám své výhrady.

  • "vylepšený" čip - hned první "výhrada" se bude týkat "vylepšeného" čipu. Na stránkách Imaging Resource již jsou v mém oblíbeném Comparometru k dispozici první testovací snímky z Canonu 7D Mark II. Při pečlivém porovnání se snímky z modelu 70D jsem žádné viditelné vylepšení kvality nezaznamenal, dokonce mi připadá (je to ale subjektivní názor) že do citlivosti ISO 6400 má model 70D mírně méně šumu (rozdíl je ale naprosto bezvýznamný). Abych ale Canonu nekřivdil, nikde jsem nečetl, že by se vylepšení čipu mělo týkat šumu, možná má větší dynamický rozsah, vylepšené fázové ostření, nebo něco jiného, zatím se mi to však nepodařilo zjistit.
  • absence výklopného dotykového displeje - chápu že na profi zrcadlovce asi nemá místo, přeci jen zvyšuje "zranitelnost" fotoaparátu při použití v náročných situacích, nicméně tím ztrácí velkou část flexibility modelu 70D (snímání z obtížných úhlů, přeostřování v průběhu záznamu videa). Na své 650D sice nepoužívám výklopný dotykový displej příliš často, ale v situacích kdy jej již použiji si nedovedu představit, že bych stejný snímek dokázal pořídit také bez něj.
  • absence WiFi - tedy spíše její "výměna" za GPS. Pro profesionální fotografy ma nejsíše GPS pozice pořízeného snímku výrazně vyšší užitnou hodnotu než možnost komunikovat s fotoaparátem přes WiFi, to není sarkasmus, prostě to nedokážu posoudit. Mě však připadá WiFi přeci jen užitečnější.
  • cena - diplomaticky ji dávám až na poslední místo, přesto je to pro mne velmi důležitá položka, protože focení je pro mne pouze koníčkem. I když si občas nějakou fotkou přividělám, ani náhodou se nemohu považovat za profesionálního fotografa. Tím se (alespoň podle mne) člověk stane, až když mu jeho výdělky nejen zaplatí vložené investice ale ještě ho uživí. A výdělky z fotografií mi rozhodně nezaplatí těch cca 45 tisíc co stojí 7D Mark II.

Zatím to tedy stále vypadá že mým novým fotoaparátem bude Canon 70D, splňuje všechny požadavky které od upgradu očekávám a to za rozumnou cenu. Přesto ani 7D Mark II není úplně mimo hru, jeho propracovaný autofocus je impozantní, proto konečné rozhodnutí ještě odložím a budu pečlivě sledovat recenze.

Dodatek: Nakonec jsem se rozhodl pro Canon 70D, kterým jsem obohatil svoji fotografickou výbavu. Zatím se mi jeví jako dobrý nástroj a postupně se propracovávám k psaní dalaších článků o fomto fotoaparátu.